Summary :
According to the neurodevelopmental model, early cerebral lesions could be one of the causes of schizophrenia. In addition, sensory, motor and cognitive difficulties have been observed in persons with schizophrenia. Based on this, a neurodevelopmental intervention, named the Padovan® method of neurofunctional reorganization, is used clinically in Quebec with persons diagnosed with a severe psychotic disorder.
Objective: The purpose of this study is to propose a logic model of this intervention applied to adults with a serious psychotic disorder.
Methods: A qualitative exploratory study design was used. Data was collected through an analysis of medical and occupational therapy records of participants treated in a psychiatric hospital in Quebec (n = 7), as well as individual interviews with occupational therapists (n = 2).
Results: The Padovan® method was applied two times per week, over a period of eight months, with adults having a severe psychotic disorder and comorbidities. Although persistent difficulties were noted, some areas of improvement were found in certain skills and life habits.
Discussion: The areas of improvement identified converge with previous studies on the Padovan® method.
Conclusion: in research and in clinical practice, this logic model could guide the evaluation of effects of the Padovan® method when used with adults with severe psychotic disorders.
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Article rédigé par :
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Sarah LAROCHE
Ergothérapeute, M. erg.
Étudiante à la maîtrise de recherche en sciences de la santé
Université de Sherbrooke
Sherbrooke, Québec, CanadaCentre de recherche sur le vieillissement
Sherbrooke, Québec, CanadaSarah.Laroche@USherbrooke.ca
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Emmanuelle JASMIN
Ergothérapeute, Ph.D.
Professeure agrégée au programme d’ergothérapie
École de réadaptation
Faculté de médecine et des sciences de la santé
Université de Sherbrooke (Québec), CanadaEmmanuelle.Jasmin@USherbrooke.ca
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Andrée-Anne VINCENT
Ergothérapeute, M. erg.
École de réadaptation
Faculté de médecine et des sciences de la santé
Université de Sherbrooke (Québec), CanadaAndree-Anne.Vincent@USherbrooke.ca
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Stéphanie SINOTTE
Ergothérapeute, M. erg.
École de réadaptation
Faculté de médecine et des sciences de la santé
Université de Sherbrooke (Québec), CanadaStephanie.Sinotte@USherbrooke.ca
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Frédérique BOUCHER
Ergothérapeute, M. erg.
École de réadaptation
Faculté de médecine et des sciences de la santé
Université de Sherbrooke (Québec), CanadaFrederique.Boucher@USherbrooke.ca
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Jessica HAMEL
Ergothérapeute, M. erg.
École de réadaptation
Faculté de médecine et des sciences de la santé
Université de Sherbrooke (Québec), CanadaJessica.Hamel4@USherbrooke.ca
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Sophie AUGER
Ergothérapeute
Institut universitaire en santé mentale
Montréal (Québec), Canadasauger.iusmm@ssss.gouv.qc.ca
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Nadine LARIVIÈRE
Ergothérapeute, OT (C), Ph.D
Directrice du programme d’ergothérapie
Professeure agrégée
École de réadaptation
Faculté de médecine et des sciences de la santé
Université de Sherbrooke (Québec), CanadaNadine.Lariviere@USherbrooke.ca