Modèle logique de la méthode Padovan® de réorganisation neuro-fonctionnelle appliquée auprès d’adultes ayant des troubles psychotiques graves

Logic Model of the Padovan® Method of Neurofunctional Reorganization when used with Adults with Severe Psychotic Disorders

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Summary :

According to the neurodevelopmental model, early cerebral lesions could be one of the causes of schizophrenia. In addition, sensory, motor and cognitive difficulties have been observed in persons with schizophrenia. Based on this, a neurodevelopmental intervention, named the Padovan® method of neurofunctional reorganization, is used clinically in Quebec with persons diagnosed with a severe psychotic disorder.

Objective: The purpose of this study is to propose a logic model of this intervention applied to adults with a serious psychotic disorder.

Methods: A qualitative exploratory study design was used. Data was collected through an analysis of medical and occupational therapy records of participants treated in a psychiatric hospital in Quebec (n = 7), as well as individual interviews with occupational therapists (n = 2).

Results: The Padovan® method was applied two times per week, over a period of eight months, with adults having a severe psychotic disorder and comorbidities. Although persistent difficulties were noted, some areas of improvement were found in certain skills and life habits.

Discussion: The areas of improvement identified converge with previous studies on the Padovan® method.

Conclusion: in research and in clinical practice, this logic model could guide the evaluation of effects of the Padovan® method when used with adults with severe psychotic disorders.

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Article rédigé par :
  • Sarah LAROCHE

    Ergothérapeute, M. erg.

    Étudiante à la maîtrise de recherche en sciences de la santé
    Université de Sherbrooke
    Sherbrooke, Québec, Canada

    Centre de recherche sur le vieillissement
    Sherbrooke, Québec, Canada

    Sarah.Laroche@USherbrooke.ca


  • Emmanuelle JASMIN

    Ergothérapeute, Ph.D.

    Professeure agrégée au programme d’ergothérapie
    École de réadaptation
    Faculté de médecine et des sciences de la santé
    Université de Sherbrooke (Québec), Canada

    Emmanuelle.Jasmin@USherbrooke.ca


  • Andrée-Anne VINCENT

    Ergothérapeute, M. erg.

    École de réadaptation
    Faculté de médecine et des sciences de la santé
    Université de Sherbrooke (Québec), Canada

    Andree-Anne.Vincent@USherbrooke.ca


  • Stéphanie SINOTTE

    Ergothérapeute, M. erg.

    École de réadaptation
    Faculté de médecine et des sciences de la santé
    Université de Sherbrooke (Québec), Canada

    Stephanie.Sinotte@USherbrooke.ca


  • Frédérique BOUCHER

    Ergothérapeute, M. erg.

    École de réadaptation
    Faculté de médecine et des sciences de la santé
    Université de Sherbrooke (Québec), Canada

    Frederique.Boucher@USherbrooke.ca


  • Jessica HAMEL

    Ergothérapeute, M. erg.

    École de réadaptation
    Faculté de médecine et des sciences de la santé
    Université de Sherbrooke (Québec), Canada

    Jessica.Hamel4@USherbrooke.ca


  • Sophie AUGER

    Ergothérapeute

    Institut universitaire en santé mentale
    Montréal (Québec), Canada

    sauger.iusmm@ssss.gouv.qc.ca


  • Nadine LARIVIÈRE

    Ergothérapeute, OT (C), Ph.D

    Directrice du programme d’ergothérapie
    Professeure agrégée
    École de réadaptation
    Faculté de médecine et des sciences de la santé
    Université de Sherbrooke (Québec), Canada

    Nadine.Lariviere@USherbrooke.ca


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